Vorige week gesproken op Brainpack 2013 van Moonen Packaging.
Altijd leuk om spreker te zijn samen met André Kuipers.

Hier het persbericht:

 

Brainpack2013 brengt circulaire economie dichterbij
Moonen Packaging organiseerde op 6 juni Brainpack2013, inspiratie-event voor duurzaam ondernemen en verpakken. Thema van deze tweede editie was ‘Realizing Circular Concepts’, met als keynote spreker André Kuipers. Ondernemers uit alle sectoren schoven aan voor een programma vol duurzame ideeën en concrete voorbeelden uit diverse bedrijfsketens.
Brainpack is door Moonen ontwikkeld als event voor duurzaam ondernemen en verpakken. Het doel is om ondernemers, klanten en relaties van Moonen te verbinden met professionals in duurzaam denken en doen. Tijdens Brainpack wordt een andere manier van denken aangeboord, waardoor de bezoekers stappen kunnen maken met hun eigen MVO-beleid.

Geen borstklopperij
Directeur Gé Moonen ziet Brainpack daarom als ideale eerste stap voor ondernemers die werk willen maken van MVO. “Ons doel is te laten zien dat je door anders denken veel sneller tot een effectief MVO-beleid komt in je organisatie. We zitten soms vast in ons denken en doen, als ondernemers. En dus schuiven we het voor ons uit. Tijdens Brainpack zijn ideeën gevormd en contacten gelegd die van waarde zijn bij de verdere ontwikkeling van het MVO-beleid van de aanwezige organisaties. De manier waarop, is wat Brainpack bestaansrecht geeft, denk ik. Geen borstklopperij, geen sterke verhalen. Inspiratie komt immers pas echt tot leven, als het fair & square gebracht wordt door onafhankelijke sprekers die met hun unieke verhaal ons tot denken en doen kunnen inspireren. Leaders by example, zeg maar. Door hun bijdrage is Brainpack geslaagd in zijn opzet, vind ik.”
Openheid
Marieke van der Werf, ex-politica uit de Tweede Kamer, legde de bezoekers uit hoe nieuwe business modellen kunnen ontstaan als je denkt vanuit de kringloop in je eigen keten. Door op de juiste manier met afval en grondstoffen om te gaan, kunnen beide meer waarde krijgen. Niet schrapen uit schaarste, maar slimmer omgaan met technische en biologische materialen en zo oogsten uit overvloed. Haar advies is om blijvende producten te maken. Of diensten te ontwikkelen, die het behoud – en hergebruik – van de grondstoffen van je product garanderen. Door circulair te denken en te werken schep je openheid, waardoor het voor je ketenpartners interessant en toegankelijk wordt om samen te werken.
Unieke planeet
Keynote spreker André Kuipers legde uit hoe er in de ruimte wordt geëxperimenteerd met grondstoffen en materialen. Hoe techniek ons kan helpen om slim om te gaan met schaarse grondstoffen zoals water. De hoeveelheid materialen die je kunt meenemen is immers beperkt door de krappe ruimte in de Sojoez. Zijn betoog werd ondersteund door een indrukwekkende fotoserie van zijn ruimtereis, die de bezoekers liet zien hoe uniek onze planeet is en hoe snel ze verandert.
Fun Factor
Na Kuipers volgde Ynzo van Zanten, bekend van de introductie van Innocent Smoothies op de Nederlandse markt en het boek ‘How to green your office’. Van Zanten bracht met veel humor een aantal sprekende voorbeelden, waarmee hij bezoekers met een andere manier van denken confronteerde. Van de airhunters van Ikea tot de lease jeans van Mud. Anders denken, terug naar het ontwerp en vooral aansluiting vinden bij vandaag. Want waarom nog veel energie steken in het uiterlijk van een verpakking, als de consument in een webshop koopt op basis van een plaatje? Van Zanten pleit voor het toevoegen van de fun factor van duurzaamheid en eerlijk zijn over wat je groen doet, dat spreekt boekdelen voor de consument. Ook vertellen wat je nog niet zo groen doet, en waarom. Zo geef je ketenpartners de kans om je te helpen bij het sluiten van de kringloop.
Onschatbare kennis
Anne Walraven is een jonge ondernemer die goed beseft dat de beslissingen van vandaag de toekomst bepalen, ook haar toekomst. Middels crowd funding reist ze de hele wereld af voor interviews met opiniemakers, CEO’s, NGO’s en thought leaders op gebied van duurzaamheid. Ze laat bedrijven en particulieren geld betalen om een vraag te stellen aan deze mensen die zij interviewt. Het resultaat is een onschatbare ‘database’ vol duurzame kennis, die Walraven graag met anderen deelt. Haar volgende bezoek is aan Peggy Liu, een ondernemer die heel China duurzaam wil maken. De bezoekers van Brainpack mochten de vraag bedenken die Walraven aan Liu zou gaan stellen. Liu maakte de dag na Brainpack via Twitter kenbaar dat er gerust meerdere vragen mochten komen.
Gek genoeg
Om duurzaam te ondernemen moet je gek zijn, vindt brand expert Mark Aink. Gekken veranderen immers de wereld om ons heen, tegen de stroom in. Aink’s reclamebureau Native Circles koppelt idealen aan commerciële doeleinden, waarmee merken en bedrijven met een hart positieve veranderingen teweeg kunnen brengen. Zoals het Belgische Ecover, dat ooit zo gek was om hun formule voor schoonmaakmiddelen te openbaren op grote billboards in Londen. Omdat Ecover’s eigen succes ook afhangt van de kwaliteit van water, wilde men concurrenten stimuleren ook ecologische criteria als uitgangspunt te nemen. Aink’s verhaal gaf de bezoekers de handvatten om alle inspiratie en informatie van Brainpack toe te passen op hun eigen boodschap.
Optimale interactie
Nadat Mark Aink de bezoekers van Brainpack met één gedeeld idee naar huis liet gaan, werd het event afgesloten door dagvoorzitter Yoeri van Alteren, frontman van de Club van 30. Zijn projectbureau heeft inmiddels honderden bedrijven verder geholpen met duurzame ideeën, o.a. door bedrijven en ketenpartners te verbinden. Door de dag heen had Van Alteren zijn best gedaan om de Lagerhuis-opstelling van Brainpack te gebruiken om optimale interactie op gang te krijgen. Zijn waardevolle inbreng over bottom-up change en keteninnovatie gaf de bezoekers het laatste zetje in de rug om de circulaire economie weer een stapje dichterbij te krijgen.

 

Sfeerimpressie plenair gedeelte 20130606- 26290- Bibi Veth, Visual Storyteller

After you have typed in some text, hit ENTER to start searching...